RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Mata pelajaran : Sains
Kelas : 3 Lili
Tarikh : 12 April 2012
Masa : 3.30- 4.00 ptg (40 minit)
Bilangan murid : 33 orang
Tajuk / Topic : Electricity / Elektrik
Learning Objectives /Objektif pembelajaran
: 2.2 Sesetengah bahan boleh mengalirkan arus elektrik / that some
materials conduct electricity.
Hasil pembelajaran / Learning outcomes
: * ramalkan bahan yang boleh mengalirkan arus elektrik
*bina satu litar elektrik untuk mengenalpasti bahan yang boleh mengalirkan
arus elektrik.
*Catat pemerhatian melalui eksperimen yang dijalankan.
Objektif Pembelajaran : Di akhir sesi pembelajaran ini, murid dapat:
KOGNITIF : Menguasai isi kandungan
a. Dapat menyatakan bahan yang boleh mengalirkan arus elektik dan tidak boleh mengalirkan arus elektrik.
b. Dapat menyatakan bahan konduktor dan bahan bukan konduktor (penebat)
PSIKOMOTOR : Mengelaskan bahan ‘conductor’ dan bahan ‘non-conductor’.
- Menjalankan eksperimen menggunakan litar elektrik yang dibekalkan untuk pengelasan bahan.
AFEKTIF : Mengamalkan sikap saintifik dan nilai murni.
a. Bekerjasama menjalankan eksperimen
b. Bertolak ansur sesama rakan dalam satu kumpulan.
c. Berani mencuba pelbagai bahan /objek di persekitaran murid.
d.
Penggabung jalinan isi kandungan : 1. Bahasa – menyebut dengan betul perkataan
Penerapan nilai : Mendengar, teliti dan bekerjasama serta mensyukuri anugerah Allah.
Fasa | Isi kandungan | Aktiviti pengajaran dan Pembelajaran | Catatan | |
Aktiviti guru | Aktiviti murid | |||
Permulaan/ Mencungkil Idea (3 minit) | Guru mengemuka soalan bagi mengetahui pengetahuan sedia ada para pelajar | Guru mengarahkan murid-murid supaya melihat putaran kipas yang berpusing dan lampu yang menyala. -Guru menanyakan pada pelajar bagaimana kipas boleh berpusing dan bagaimana mentol boleh menyala Guru mengaitkan pengetahuan sedia ada murid mengenai bahan yang boleh mengalirkan arus elektrik dan tidak boleh mengalirkan arus elektrik. | Murid melakukan seperti yang diarahkan oleh guru. -Murid menyatakan puncanya adalah kerana ada arus elektrik. - Murid memberi respon . | Teknik: Inkuari Brainstorming. Nilai : Tekun,bekerjasama. BBM: Kipas dan lampu di dalam makmal. |
Menstruktur/ Menstruktur semula (12 minit) | - Menjalankan penyiasatan melalui aktiviti bagi menguji bahan yang boleh mengalirkan arus elektrik ataupun tidak boleh mengalirkan arus elektrik | 1.Guru membahagikan murid kepada 4 kumpulan. 2. Guru menunjukkan cara sambungan litar bagi pengujian bahan-bahan atau objek yang disediakan oleh guru. 3.Guru mengarahkan ketua kumpulan mengambil bahan untuk menjalankan eksperimen. 3. Murid-murid dikehendaki mencatat hasil pengujian ke atas bahan melalui lembaran yang telah disediakan oleh guru. | - Murid berada dalam kumpulan. -Ketua kumpulan mengambil bahan yang diarahkan oleh guru. - Menjalankan pengujian ke atas bahan bersama ahli kumpulan.. -Mencatat hasil pemerhatian mereka. | Teknik: eksperimen Strategi : Model pembelajaran inkuari dan masteri Nilai: Sabar, bekerjasama BBM: Bateri, wayar, mentol, klip buaya, batu, klip kertas, paku tekan, guli, penyepit, span, straw, kayu dll. |
Aplikasi Idea (10 minit) | Membincangkan hasil dapatan pelajar melalui pengujian yang telah dijalankan. | 1.Guru membuat semakan bersama pelajar hasil dapatan yang dijalankan . - Berbincang tentang hasil kerja murid. - Guru memberi ulasan mengenai hasil kerja murid dan menegaskan tentang cirri bahan konduktor dan bahan bukan konduktor. -Guru juga membuat peneguhan tentang bahan konduktor bagi duit syiling samada bahan konduktor ataupun bahan bukan konduktor. 2. Guru mengedarkan lembaran kerja - Rujuk lampiran (lembaran kerja) - Guru memberi masa kepada murid yang lambat untuk menyiapkan tugasan yang diberi. | -Murid menyiapkan tugasan diberi. -Murid membentangkan hasil kerja dan membuat semakan bersama guru. -Murid mendapat keputusannya bahawa duit syiling adalah bahan konduktor -Murid menyiapkan lembaran kerja -membuat semakan bersama murid bagi mendapatkan jawapan yang tepat. | Strategi : Perbincangan kumpulan diikuti hasil aktiviti. Teknik:Kaedah inkuiri deduktif. . Nilai: Sabar,mendengar arahan,bekerjasama. BBM: Lembaran kerja. |
Refleksi/Penutup (5 minit) | -Guru merumuskan tajuk pelajaran hari ini. -Menegaskan bahan konduktor adalah bahan yang diperbuat daripada besi dan keluli boleh mengalirkan elektrik . Bahan bukan konduktor dibuat daripada kayu, plastik, kain, span dan tidak boleh mengalirkan arus elektrik. | -Taksir kefahaman murid dengan menyoal bahan konduktor dan bahan bukan konduktor. | - Murid mengingat kembali mengenai maksud bahan konduktor dan bahan bukan konduktor. | Strategi : penyoalan keseluruhan kelas. Teknik: Menyoal, Nilai : bekerjasama, hormat-menghormati dan sabar. BBM: -bahan dipersekitaran makmal sains. - |
No comments:
Post a Comment